کد مطلب:122762 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:342

فرزندان فاطمه فرزندان رسول خدا
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود:



[ صفحه 464]



«كل بنی ام ینتمون الی عصبتهم الا ولد فاطمة فانی انا ابوهم و عصبتهم». [1] .

فرزندان هر مادری به قبیله ی خود منسوبند مگر فرزندان فاطمه علیهاالسلام. همانا من پدر ایشانم و قبیله ایشانم.

یحیی به یعمر عامری گوید: حجاج بن یوسف ثقفی مرا خواستار شد و گفت: ای یحیی! «انت الذی تزعم ان ولد علی من فاطمة ولد رسول الله»؟ آیا تو همانی كه گمان می كنی، فرزندان علی علیه السلام از فاطمه علیهاالسلام فرزندان رسول خدایند؟ یحیی گفت: اگر مرا امان دهی با دلیل ثابت می كنم. گفت: به تو امان دادم. سپس یحیی این آیه را خواند:

(و وهبنا له اسحق و یعقوب كلا هدینا و نوحا هدینا من قبل و من ذریته داود و سلیمن و ایوب و یوسف و موسی و هرون و كذلك نجزی المحسنین، و زكریا و یحیی و عیسی و الیاس كل من الصالحین) [2] .

و اسحاق و یعقوب را به او (ابراهیم) بخشیدیم و هر كدام را هدایت كردیم و نوح را (نیز) قبلا هدایت نمودیم و از فرزندان او داود و سلیمان و ایوب و یوسف و موسی و هارون را (هدایت كردیم) و این چنین نیكوكاران را پاداش می دهیم. و (همچنین) زكریا و یحیی و عیسی و الیاس هر كدام از صالحان بودند.

چون یحیی این آیه را خواند، گفت: ای حجاج! همانا عیسی روح الله است و از حضرت مریم بتول متولد شده و برای او پدری نبود. با این همه خداوند تبارك تعالی او را به ابراهیم خلیل نسبت می دهد و از فرزندان ابراهیم می شمارد، پس چرا فرزندان فاطمه فرزندان رسول خدا صلی الله علیه و آله نباشند؟ پس حجاج ساكت شد.... [3] .

در روایت دیگری پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله می فرماید:

«ان الله عزوجل جعل ذریة كل نبی من صلبه خاصة و جعل ذریتی من صلبی و من صلب علی بن ابی طالب ان كل بنی ام ینتسبون الی ابیهم الا اولاد فاطمة فانی انا ابوهم». [4] .



[ صفحه 465]



خداوند متعال فرزندان هر پیامبری را از صلب او آورد، فرزندان مرا از صلب من و از صلب علی بن ابی طالب آفرید. فرزند هر مادری را به پدرش نسبت می دهند، مگر اولاد فاطمه علیهاالسلام؛ زیرا كه من پدر ایشانم.


[1] بحارالأنوار، ج 43، ص 228.

[2] سوره ي انعام، آية 85 - 84.

[3] ناسخ التواريخ، زندگاني امام حسن عليه السلام، ج 1، ص 122.

[4] بحارالأنوار، ج 43، ص 228.